INFORMARE privind instituirea canalelor interne de raportare la nivelul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Buzau, conform Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public
Legea nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie cadrul general in materia protectiei persoanelor care raporteaza incalcari ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile sa se produca, in cadrul autoritatilor, institutiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum si in cadrul persoanelor juridice de drept privat.
Potrivit prevederilor legale mentionate, avertizorii in interes public sunt persoanele fizice care efectueaza o raportare sau divulga public informatii referitoare la incalcari ale legii, precum si informatii cu privire la incercari de a ascunde astfel de incalcari, care s-au produs sau care sunt susceptibile sa se produca in cadrul autoritatilor, institutiilor publice, persoanelor juridice de drept public sau privat, in care lucreaza sau a lucrat avertizorul in interes public sau cu care acesta este sau a fost in contact prin intermediul activitatii sale.
De asemenea, pot efectua raportari privind incalcari ale legii si:
-Persoanele ale caror raporturi de munca nu au inceput inca si care efectueaza raportari sau divulga public informatii privind incalcari ale legii obtinute in timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale ori in cazul in care raportul de munca sau raportul de serviciu a incetat, precum si persoanele care raporteaza sau dezvaluie public informatii privind incalcari ale legii in mod anonim;
-Persoanele care desfasoara o activitate independenta (in sensul art. 49 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene), actionarii si persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei intreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administratie, precum si voluntarii si stagiarii remunerati sau neremunerati, orice persoana care lucreaza sub supravegherea si conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a incheiat contractul, a subcontractantilor si a furnizorilor acesteia.
Informatiile referitoare la incalcari ale legii trebuie sa fi fost obtinute de avertizor in context profesional.
Contextul profesional este reprezentat de activitatile profesionale, actuale sau anterioare, de orice natura, remunerate sau nu, desfasurate de avertizor in cadrul autoritatilor, institutiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum si in cadrul persoanelor juridice de drept privat, in baza carora acesta a putut obtine informatii referitoare la incalcari ale legii si poate suferi represalii in caz de raportare.
Potrivit Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, modalitatile de raportare sunt urmatoarele:
a) raportarea interna;
b) raportarea externa.
Astfel, persoanele care indeplinesc calitatea de avertizori in interes public au la dispozitie urmatoarele modalitati de raportare:
I.Canalul intern – instituit la nivelul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Buzau;
II.Canalul extern – reprezentat de Agentia Nationala de Integritate (A.N.I.), precum si de alte entitati care, potrivit dispozitiilor legale speciale, primesc si solutioneaza raportari referitoare la incalcari ale legii in domeniul lor de competenta (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr. 361/2022);
III. Divulgarea publica – presa, organizatii profesionale, sindicale sau patronale, organizatii neguvernamentale, comisii parlamentare sau prin punerea la dispozitie in orice mod in spatiul public a informatiilor referitoare la incalcari ale legii (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. V din Legea nr. 361/2022).
I.Raportarea privind incalcari ale legii prin utilizarea canalelor interne de raportare:
In acord cu dispozitiile Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Buzau a operationalizat canalele interne de raportare pentru persoanele denumite generic avertizori in interes public, dupa cum urmeaza:
1. Pe adresa de email: avertizorintegritate@dgaspc-buzau.ro, dimensiunea maxima acceptata fiind de 10M.
2. Prin posta, la adresa: Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Buzau, str.Bistritei nr.41, Municipiul Buzau, Judetul Buzau, cod postal: 120102.
In acest caz, plicul ce contine documentele aferente raportarii va fi sigilat, fara a fi trecute pe plic datele de identificare ale avertizorului (acestea fiind mentionate in cuprinsul raportarii nominale), avand inscrisa mentiunea „Raportare interna potrivit Legii nr.361/2022”.
3. Prin discutie directa cu persoana desemnata la sediul institutiei din str. Bistritei, nr.41.
La nivelul DGASPC Buzau persoana desemnata este Mayercsik Paunescu Melania Ramona – consilier juridic in cadrul Serviciului Juridic si Contencios.
Pentru canalul intern de raportare, avertizorii in interes public au la dispozitie Formularul de raportare (potrivit anexei), care poate fi transmis prin modalitatile descrise anterior.
Daca avertizorul in interes public depune raportarea intr-un alt format, aceasta va cuprinde, cel putin, urmatoarele: numele si prenumele, datele de contact ale avertizorului in interes public, contextul profesional in care au fost obtinute informatiile, persoana vizata (daca este cunoscuta), descrierea faptei susceptibile sa constituie incalcare a legii in cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Buzau, in cadrul oricarei alte persoane juridice de drept public, precum si in cadrul unei persoane juridice de drept privat, precum si, dupa caz, probele in sustinerea raportarii, data si semnatura, dupa caz.
Prin exceptie, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnatura avertizorului in interes public se examineaza si se solutioneaza in masura in care contine indicii referitoare la incalcari ale legii.
II.Raportarea privind incalcari ale legii prin utilizarea canalelor externe de raportare:
In ceea ce priveste canalele externe de raportare, acestea sunt reprezentate de urmatoarele autoritati:
a) autoritatile si institutiile publice care, potrivit dispozitiilor legale speciale, primesc si solutioneaza raportari referitoare la incalcari ale legii, in domeniul lor de competenta;
b) Agentia Nationala de Integritate (ANI);
c) alte autoritati si institutii publice carora ANI le transmite raportarile spre solutionare.
Modalitatea de primire a raportarilor prin utilizarea canalelor externe, precum si de efectuare a actiunilor subsecvente sunt stabilite la nivelul fiecarei autoritati cu atributii potrivit legii.
III.Divulgarea publica – presa, organizatii profesionale, sindicale sau patronale, organizatii neguvernamentale, comisii parlamentare sau prin punerea la dispozitie in orice mod in spatiul public a informatiilor referitoare la incalcari ale legii
RAPORTAREA NEREALA
Raportarea de informatii privind incalcari ale legii, cunoscand ca acestea sunt nereale, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.500 lei la 30.000 lei, daca fapta nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii, infractiune.
IMPORTANT!
Prelucrarea datelor cu caracter personal, realizata in baza Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, inclusiv schimbul sau transmiterea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente, va fi efectuata potrivit dispozitiilor din Regulamentul (UE) 2016/679 si din Legea nr. 363/2018, precum si dispozitiilor din Regulamentul (UE) 2018/1.725. Datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru solutionarea unei anumite raportari nu se colecteaza sau, daca sunt colectate in mod accidental, se sterg.
Normele privind protectia identitatii aplicabile avertizorilor in interes public se aplica si persoanei vizate, precum si tertelor persoane la care se face referire in raportare.